Marksten eller asfalt? Välj både och!

 In Industriytor, Nya Projekt

Många undrar när man ska välja marksten eller asfalt. Ibland är svaret “både och”.
Karlskoga kommun valde exempelvis att lägga en röd marksten ovanpå bundet bärlager av asfalt vid Urbrinken mitt i stan. På så vis har de skapat en miljö som är både estetiskt vacker och som tål tung trafik utan att det bildas spår.

Gångfartsområde

Ytan är ett såkallat ”gångfartsområde”, där all trafik är tillåten men sker på de gåendes villkor. Fordon inklusive bilar, lastbilar, bussar yrkestrafik och även cyklar får inte köras fortare än gångfart. Föraren har väjningsplikt mot gående och fordon får bara parkeras på särskilt anvisade parkeringsplatser. 

Enklare service av marksten

NCC Karlskoga har haft kommunens uppdrag att anlägga ytan. Mikael Israelsson, platschef på NCC Infraservice i Karlskoga, tycker att arbetet har flutit på enligt planerna och att det funkat fint att använda hexasten.

– Det ser ju väldigt bra ut. Istället för en svart asfaltsyta som blir tråkig så kommer den här ytan hålla sig ny och fräsch en längre tid. Och om det blir några skador på ytan är det lätt att bara plocka upp den skadade stenen och byta ut den, istället för att skära upp en asfaltsyta som sedan blir skarvad och ”ihopklistrad”. Så servicen blir enklare, anser Mikael Israelsson.

Förhindra spårbildning

Kommunen valde en röd industristen som heter Hexa, och den har lagts ovanpå ett bundet bärlager av asfalt, eller en ”AG”, som det också kallas. Det gör att ytan kommer hålla sig fräsch och fin i många år, trots att den trafikeras av tunga fordon.

– Det kommer ju vara busstrafik, lastbilar och även annan trafik. Och oftast när det handlar om bussar så håller de samma linje hela tiden, så det blir väldigt stor belastning just i deras däckspår. För att öka ytans bärighet och förhindra spårbildning så länge som möjligt har vi valt att lägga asfalt som bärlager för stenen, berättar, Israelsson.

Bra samarbete

Det här är andra gången Mikael Israelsson anlitar Stenteknik som underentreprenör.
– Servicen är bra och de är riktigt kunniga. Vi har haft ett jättebra samarbete. Och trots att det varit lite ändringar längs vägen i projektet så har det inte varit några bekymmer. Vi löser saker längs vägen. Tidplanen höll och jag tycker det gått jättebra. Jag kan gärna rekommendera Stenteknik till andra entreprenörer, säger Mikael Israelsson.

Perfekt för bundet bärlager

Christoffer Höjer är affärsområdesansvarigför maskinläggning på Stenteknik. Han har varit ansvarig för att lägga ett antal ytor som använder bundet bärlager under marksten.

– Det här är ett bra exempel på en yta där det är vettigt att kosta på sig ett bundet bärlager under marksten, för att minska spårbildning, säger Höjer.

– Andra exempel är lastbilscentraler, hamnar, resecentrum och logistikparker, eftersom de alla har tung enkelspårig trafik. Då är det rationellt och ekonomiskt att lägga sten ovanpå asfalt, eftersom det kostar mindre i underhåll över tid. Vid hamnar och terminaler är det också höga staplar av containrar vilket ger upphov till enorma statiska laster. Det kan lätt skapa sättningar i en yta, men om du bygger det med marksten ovanpå ett bundet bärlager så ökar du motståndskraften avsevärt, berättar Christoffer Höjer.

Här är några projekt där vi använt bundet bärlager eller “AG”, under markstenen för att skapa en extra tålig yta

Resecentrum i Kil. Eskilstuna logistikpark och Sportamore.

Har du frågor om liknande projekt?

KONTAKTA OSS

Vi är inte inne för tillfället, men ställ gärna frågan här, så återkommer vi så fort som möjligt.

Not readable? Change text. captcha txt
Maskinlägga marksten på logistikcentral i HelsingborgKranbil lyfter terrakomp modul på plats under ett byggprojekt i Kils Kommun