Ny handbok för stenläggare ökar kvaliteten på alla markstensytor

 In Brasnchnyheter

– Här är de viktigaste nyheterna

Det har varit lite High Chapparall i stenläggningsbranschen de senaste 10 åren.

Olika entreprenörer har byggt betongmarkstensytor på olika vis, med olika metoder och varierande material. Det har gjort att kvaliteten på markstensytorna har skiftat lika mycket som produktionsmetoderna. Därför är det skönt för hela branschen att Svensk Markbetong nu har uppdaterat handboken “Beläggning med plattor och marksten av betong”.

Nya handboken är synkad med AMA-20

Vi tror att boken kommer påverka hela stenläggningsbranschen.

Den förra utgåvan kom för 18 år sedan, så det var på tiden att vi fick lite nya riktlinjer.

Metoderna som beskrivs i handboken är helt i linje med AMA-20. Det kommer skapa en standard som alla stenläggare måste följa för att klara en slutbesiktning. Så med den nya boken får vi i branschen tydliga riktlinjer att hålla oss efter. Samtidigt höjs kraven på oss entreprenörer att bygga på “rätt sätt”.

Handbok - Beläggning med plattor och marksten av betong

Marksten blir mer konkurrenskraftigt

Det här kommer vara bra för hela branschen. Tidvattnet lyfter som bekant alla båtar. Och när ett sådant här tydligt regelverk introduceras så blir effekten att kvaliteten och hållbarheten ökar på alla markstensytor. Det gör marksten till ett mer konkurrenskraftigt alternativ jämte exempelvis asfalt.

80% av innehållet är nytt

Svensk Markbetong säger själva att de har uppdaterat ungefär 80% av innehållet i boken. Här är de viktigaste nyheterna:

Bundet bärlager

Vi på Stenteknik har länge argumenterat för att använda bundet bärlager, eller “ag” på ytor ämnade för tung trafik. Den nya handboken beskriver tydligt hur du bygger en sådan yta yrkesmässigt och hur du ska dimensionera överbyggnaden.

“Stenmjöl nej, stenflis ja”

Debatten om att använda stenflis eller stenmjöl i sättlagret har pågått länge i stenläggningsbranschen. Många har valt stenmjöl eftersom det är billigare. Men det är ett dyrt misstag, eftersom resultatet blir en yta som suger åt sig vatten och spricker när kälen kommer. Det gör att marksten som material får ett oförtjänt dåligt rykte. Men i den nya boken kommer nu äntligen riktlinjer som tydligt slår fast när du kan använda det ena eller det andra.

Och tittar du på filmen här under så förstår du varför du inte ska använda stenmjöl.

En ny trafikklass

Boken introducerar också en ny trafikklass. Trafikklass 1 ersätts av trafikklass 1A och 1B. Orsaken är enligt Svensk Marbetong att det är stor skillnad i belastning om en yta trafikeras av 10 bussar eller 100 bussar per dag. Med den nya trafikklassindelningen kan vi bygga ytor som håller för trafikklass 1A utan att behöva spendera pengar på att dimensionera för trafikklass 1B.

I den här videon går stenkonsult Anders Junghage igenom de nya trafikklasserna.

Nytt verktyg för trafikklassanalys och dimensionering

Svensk Markbetong lanserar dessutom ett digitalt verktyg för trafikklassanalys och dimensionering av överbyggnaden. Med det nya verktyget kan i princip vem som helst göra en korrekt dimensionering av hur tjockt, sättlager, bärlager och förstärkningslager som ska finnas under markstenen.

Fakta om boken:

Svensk Markbetong är ett tekniskt samarbete mellan S:t Eriks AB, Benders, Cementa AB, Starka Betongindustrier. Beläggning med plattor och marksten av betong är författad av Erik Simonsen, Anders Junghage, Jan Lang , Kjell Ryberg samt Jörgen Sandgren.

Recent Posts
KONTAKTA OSS

Vi är inte inne för tillfället, men ställ gärna frågan här, så återkommer vi så fort som möjligt.

Not readable? Change text. captcha txt