Deprecated: Required parameter $header_style follows optional parameter $is_shortcode in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php on line 594 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 {"id":9653,"date":"2018-10-16T15:47:53","date_gmt":"2018-10-16T13:47:53","guid":{"rendered":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/?p=9653"},"modified":"2018-10-29T15:37:01","modified_gmt":"2018-10-29T14:37:01","slug":"hallar-som-haller-tung-trafik","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/hallar-som-haller-tung-trafik\/","title":{"rendered":"H\u00e4llar som h\u00e5ller f\u00f6r tung trafik"},"content":{"rendered":"[vc_row][vc_column width=”2\/3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1540823817980{margin-bottom: 0px !important;}”]Den samlade erfarenheten \u00e4r att granith\u00e4llar och busstrafik inte g\u00e5r ihop. D\u00e4rf\u00f6r sa byggledare Jesper Friberg, blankt \u201dnej\u201d n\u00e4r arkitekten ritade in granith\u00e4llar i ett g\u00e5ngfartsomr\u00e5de f\u00f6r all sorts trafik. Men, med hj\u00e4lp av kreativitet och ny teknik flyttade han tillsammans med Stenteknik fram gr\u00e4nsen f\u00f6r vad som \u00e4r m\u00f6jligt att bygga av granith\u00e4llar.<\/b><\/p>\n

Norrt\u00e4lje v\u00e4xer. I det vackra hamnomr\u00e5det byggs nu bost\u00e4der till 5000 personer. Jesper Friberg p\u00e5 Bylero \u00e4r byggledare f\u00f6r projektets markarbeten, bland annat ett g\u00e5ngfartsomr\u00e5de p\u00e5 Roslagsgatan, i anslutning till Hamnplan.<\/p>\n

Granith\u00e4llar och busstrafik g\u00e5r inte ihop<\/h2>\n

\u2013 H\u00e4r g\u00e5r all sorts trafik, inklusive bussar och lastbilar. Trafiken ska ta h\u00e4nsyn till fotg\u00e4ngare s\u00e5 m\u00e5ls\u00e4ttningen \u00e4r att g\u00e5ngfartsomr\u00e5det ska se ut som ett torg. D\u00e4rf\u00f6r ritade arkitekten in samma typ av granith\u00e4llar p\u00e5 g\u00e5ngfartsomr\u00e5det som p\u00e5 Hamnplan. Och d\u00e5 sa jag \u201dnej, det g\u00e5r inte\u201d. Erfarenheten s\u00e4ger n\u00e4mligen att granith\u00e4llar och busstrafik inte g\u00e5r ihop, eftersom h\u00e4llarna spricker, ber\u00e4ttar Jesper.[\/vc_column_text][vc_single_image image=”9658″ img_size=”full” add_caption=”yes”][vc_column_text css=”.vc_custom_1539185868219{margin-bottom: 0px !important;}”]\n

D\u00e4rf\u00f6r spricker h\u00e4llar av belastning<\/h2>\n

Det finns flera utmaningar med att ha h\u00e4llar i en k\u00f6rbar yta. Till att b\u00f6rja med \u00e4r de sl\u00e4tare och ger l\u00e4gre friktion \u00e4n gatstenar. Det g\u00f6r att h\u00e4llarna glider omkring som tv\u00e5lar i ett handfat om ett fordon exempelvis skulle tv\u00e4rbromsa. P\u00e5 grund av att de \u00e4r s\u00e5 stora reser sig dessutom h\u00e4llarna i ena \u00e4nden om de punktbelastas i den andra. F\u00f6ljden blir att de vickas loss, n\u00f6ts s\u00f6nder, och spricker, vilket har gjort det till en dyr historia f\u00f6r alla som provat.<\/p>\n

Ringde runt i kommunerna<\/h2>\n

Jesper Friberg vet, f\u00f6r i jakt p\u00e5 en l\u00f6sning han har \u00e4gnat mycket tid \u00e5t att ringa runt till kommuner som provat, f\u00f6r att\u00a0h\u00f6ra hur de gjorde.<\/p>\n

\u2013 Svaret var alltid att \u201dvi har gjort om det, f\u00f6r det funkar inte\u201d.\u00a0 <\/span>H\u00e4llarna h\u00e5ller en s\u00e4song, sedan har dom spruckit. S\u00e5 dom bygger om ist\u00e4llet. L\u00e4gger ner miljontals kronor p\u00e5 h\u00e4llar som inte fungerar, sen bygger dom om det och l\u00e4gger asfalt eller n\u00e5got annat, ber\u00e4ttar Jesper, och n\u00e4mner Uppsala som exempel.[\/vc_column_text][mk_blockquote font_family=”none”]\n

“H\u00e4llarna h\u00e5ller bara en s\u00e4song”<\/h2>\n[\/mk_blockquote][vc_column_text css=”.vc_custom_1539182114132{margin-bottom: 0px !important;}”]\n

Prefabricerade moduler l\u00f6ste problemet<\/h2>\n

N\u00e5gonstans i den vevan v\u00e4cktes id\u00e9en om att det kanske g\u00e5r att prefabricera byggmoduler i fabrik ist\u00e4llet f\u00f6r att platsl\u00e4gga. Jesper k\u00e4nde till Stentekniks fabrikstillverkade naturstensmoduler, Terrakomp<\/a> sedan tidigare, s\u00e5 han slog en signal till Thomas Andersson p\u00e5 Stenteknik f\u00f6r att h\u00f6ra ifall det var m\u00f6jligt att anv\u00e4nda samma konstruktionsmetod f\u00f6r att bygga med granith\u00e4llar. Och svaret var “ja, vi tror det”, f\u00f6r Stenteknik hade sj\u00e4lva redan t\u00e4nkt i de banorna.[\/vc_column_text][vc_single_image image=”9663″ img_size=”full” add_caption=”yes”][vc_column_text css=”.vc_custom_1539266751320{margin-bottom: 0px !important;}”]\n

“En h\u00e5llbarhet p\u00e5 30 \u00e5r”<\/h2>\n

Som alltid \u00e4r det b\u00e4ttre att veta \u00e4n att tro, s\u00e5 Stenteknik b\u00f6rjade laborera med sin tillverkningsprocess f\u00f6r att p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt byta de ordinarie gatstenarna mot h\u00e4llar av granit.<\/p>\n

Men med hj\u00e4lp av den patenterade konstruktionsmetoden f\u00f6r Terrakomp har det visat sig vara m\u00f6jligt att l\u00e5sa fast h\u00e4llarna i den gjutna modulen. D\u00e4rmed g\u00e5r det nu att skapa en k\u00f6ryta som st\u00e5r emot h\u00f6g belastning och motverkar sp\u00e5rbildning.<\/p>\n

Testade moduler under vintern<\/h2>\n

F\u00f6r att testa tekniken i verkligheten gj\u00f6t Stenteknik\u00a0tv\u00e5 moduler p\u00e5 prov och fraktade dem till Norrt\u00e4lje. D\u00e4r lades de ner i marken p\u00e5 byggomr\u00e5det.<\/p>\n

\u2013 Alla v\u00e5ra tunga maskiner som fullastade betongbilar och annat har k\u00f6rt \u00f6ver modulerna hela vintern, s\u00e5 vi \u00e4r ganska s\u00e4kra p\u00e5 att det h\u00e4r kommer att h\u00e5lla fint. Vi r\u00e4knar med en h\u00e5llbarhet p\u00e5 30 \u00e5r, s\u00e4ger Jesper.<\/p>\n

Modulerna har lagts ner i sektioner med h\u00e5rdfogade handlagda sm\u00e5gatsten emellan.<\/p>\n

Halverad byggtid<\/h2>\n

En annan vanlig utmaning n\u00e4r man bygger om gator och torg inne i t\u00e4torter \u00e4r att trafiken m\u00e5ste st\u00e4ngas av och ledas om. F\u00f6rutom allt b\u00f6k det inneb\u00e4r f\u00f6r trafikanter s\u00e5 p\u00e5verkar det ofta \u00e4ven butiker och n\u00e4ringsliv p\u00e5 ett negativt s\u00e4tt. Men med prefabricerade stenmoduler kan byggtiden kortas.<\/p>\n

\u2013 Den h\u00e4r ytan byggde vi p\u00e5 14 dagar. Om vi hade gjort den p\u00e5 vanligt vis s\u00e5 hade det kanske tagit det dubbla, menar Jesper Friberg.[\/vc_column_text][vc_single_image image=”9655″ img_size=”full” add_caption=”yes”][vc_column_text css=”.vc_custom_1539266766182{margin-bottom: 0px !important;}”]\n

Fakta om granith\u00e4llsmodulerna i k\u00f6rbanan i Norrt\u00e4lje<\/h2>\n

K\u00f6rbar yta:<\/strong>\u00a0510 m\u00b2, varav 335 m\u00b2 h\u00e4llar och 35\u00a0m\u00b2 Terrakomp-ramper.
\nMontagetid h\u00e4llar & ramper:<\/strong> ca 6 dagar.
\nMontagetid inklusive platslagda sm\u00e5gatsten:<\/strong> 12 dagar.[\/vc_column_text][\/vc_column][vc_column width=”1\/3″][mk_custom_box padding_vertical=”0″ min_height=”50″ bg_color=”#ededed”][mk_padding_divider size=”20″][mk_fancy_title margin_bottom=”5″ font_family=”none”]\n

Har du fr\u00e5gor om Terrakomp?<\/h2>\n[\/mk_fancy_title][mk_employees column=”1″ grayscale_image=”false” employees=”3911″][\/mk_custom_box][mk_blog_carousel title=”Relaterade nyheter” count=”5″ enable_excerpt=”true” cat=”150″][\/vc_column][\/vc_row]\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

[vc_row][vc_column width=”2\/3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1540823817980{margin-bottom: 0px !important;}”]Den samlade erfarenheten \u00e4r att granith\u00e4llar och busstrafik inte g\u00e5r ihop. D\u00e4rf\u00f6r sa byggledare Jesper Friberg, blankt \u201dnej\u201d n\u00e4r arkitekten ritade in granith\u00e4llar i ett g\u00e5ngfartsomr\u00e5de f\u00f6r all sorts trafik. Men, med hj\u00e4lp av kreativitet och ny teknik flyttade han tillsammans med Stenteknik fram gr\u00e4nsen f\u00f6r vad som \u00e4r m\u00f6jligt att […]<\/p>\n","protected":false},"author":9,"featured_media":9654,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_et_pb_use_builder":"","_et_pb_old_content":"","_et_gb_content_width":"","_monsterinsights_skip_tracking":false,"_monsterinsights_sitenote_active":false,"_monsterinsights_sitenote_note":"","_monsterinsights_sitenote_category":0},"categories":[150],"tags":[],"yst_prominent_words":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9653"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/users\/9"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=9653"}],"version-history":[{"count":17,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9653\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":9684,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/9653\/revisions\/9684"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/media\/9654"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=9653"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=9653"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=9653"},{"taxonomy":"yst_prominent_words","embeddable":true,"href":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/wp-json\/wp\/v2\/yst_prominent_words?post=9653"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}