Deprecated: Required parameter $header_style follows optional parameter $is_shortcode in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php on line 594 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-content/themes/jupiter/framework/helpers/wp_head.php:594) in /customers/0/9/3/sten-teknik.se/httpd.www/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1673 {"id":9653,"date":"2018-10-16T15:47:53","date_gmt":"2018-10-16T13:47:53","guid":{"rendered":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/?p=9653"},"modified":"2018-10-29T15:37:01","modified_gmt":"2018-10-29T14:37:01","slug":"hallar-som-haller-tung-trafik","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/www.sten-teknik.se\/hallar-som-haller-tung-trafik\/","title":{"rendered":"H\u00e4llar som h\u00e5ller f\u00f6r tung trafik"},"content":{"rendered":"[vc_row][vc_column width=”2\/3″][vc_column_text css=”.vc_custom_1540823817980{margin-bottom: 0px !important;}”]Den samlade erfarenheten \u00e4r att granith\u00e4llar och busstrafik inte g\u00e5r ihop. D\u00e4rf\u00f6r sa byggledare Jesper Friberg, blankt \u201dnej\u201d n\u00e4r arkitekten ritade in granith\u00e4llar i ett g\u00e5ngfartsomr\u00e5de f\u00f6r all sorts trafik. Men, med hj\u00e4lp av kreativitet och ny teknik flyttade han tillsammans med Stenteknik fram gr\u00e4nsen f\u00f6r vad som \u00e4r m\u00f6jligt att bygga av granith\u00e4llar.<\/b><\/p>\n
Norrt\u00e4lje v\u00e4xer. I det vackra hamnomr\u00e5det byggs nu bost\u00e4der till 5000 personer. Jesper Friberg p\u00e5 Bylero \u00e4r byggledare f\u00f6r projektets markarbeten, bland annat ett g\u00e5ngfartsomr\u00e5de p\u00e5 Roslagsgatan, i anslutning till Hamnplan.<\/p>\n
\u2013 H\u00e4r g\u00e5r all sorts trafik, inklusive bussar och lastbilar. Trafiken ska ta h\u00e4nsyn till fotg\u00e4ngare s\u00e5 m\u00e5ls\u00e4ttningen \u00e4r att g\u00e5ngfartsomr\u00e5det ska se ut som ett torg. D\u00e4rf\u00f6r ritade arkitekten in samma typ av granith\u00e4llar p\u00e5 g\u00e5ngfartsomr\u00e5det som p\u00e5 Hamnplan. Och d\u00e5 sa jag \u201dnej, det g\u00e5r inte\u201d. Erfarenheten s\u00e4ger n\u00e4mligen att granith\u00e4llar och busstrafik inte g\u00e5r ihop, eftersom h\u00e4llarna spricker, ber\u00e4ttar Jesper.[\/vc_column_text][vc_single_image image=”9658″ img_size=”full” add_caption=”yes”][vc_column_text css=”.vc_custom_1539185868219{margin-bottom: 0px !important;}”]\n
Det finns flera utmaningar med att ha h\u00e4llar i en k\u00f6rbar yta. Till att b\u00f6rja med \u00e4r de sl\u00e4tare och ger l\u00e4gre friktion \u00e4n gatstenar. Det g\u00f6r att h\u00e4llarna glider omkring som tv\u00e5lar i ett handfat om ett fordon exempelvis skulle tv\u00e4rbromsa. P\u00e5 grund av att de \u00e4r s\u00e5 stora reser sig dessutom h\u00e4llarna i ena \u00e4nden om de punktbelastas i den andra. F\u00f6ljden blir att de vickas loss, n\u00f6ts s\u00f6nder, och spricker, vilket har gjort det till en dyr historia f\u00f6r alla som provat.<\/p>\n
Jesper Friberg vet, f\u00f6r i jakt p\u00e5 en l\u00f6sning han har \u00e4gnat mycket tid \u00e5t att ringa runt till kommuner som provat, f\u00f6r att\u00a0h\u00f6ra hur de gjorde.<\/p>\n
\u2013 Svaret var alltid att \u201dvi har gjort om det, f\u00f6r det funkar inte\u201d.\u00a0 <\/span>H\u00e4llarna h\u00e5ller en s\u00e4song, sedan har dom spruckit. S\u00e5 dom bygger om ist\u00e4llet. L\u00e4gger ner miljontals kronor p\u00e5 h\u00e4llar som inte fungerar, sen bygger dom om det och l\u00e4gger asfalt eller n\u00e5got annat, ber\u00e4ttar Jesper, och n\u00e4mner Uppsala som exempel.[\/vc_column_text][mk_blockquote font_family=”none”]\n“H\u00e4llarna h\u00e5ller bara en s\u00e4song”<\/h2>\n[\/mk_blockquote][vc_column_text css=”.vc_custom_1539182114132{margin-bottom: 0px !important;}”]\n
Prefabricerade moduler l\u00f6ste problemet<\/h2>\n